SEO Kosten – Wat kost het optimaliseren van een website

Wat zijn SEO kosten? Wat kost het om uw WordPress website te optimaliseren zodat deze hoger in Google verschijnt? De SEO kosten zijn GRATIS wanneer u een nieuwe website bij WPW afneemt. Wij zorgen ervoor dat iedere website volledig geoptimaliseerd wordt opgeleverd en geven uitleg hoe u dit na oplevering kunt onderhouden.

Zonder een gezonde Google ranking laat u veel leads en omzet liggen – het is dus niet de vraag of uw organisatie (bij een slechte Google ranking) tijd moet besteden aan SEO werkzaamheden maar meer de vraag – Gaan we dit zelf doen of besteden we het uit?

SEO kosten voor een bestaande site

Voor een bestaande site kunnen wij natuurlijk de SEO kosten voor u offreren. Omdat SEO kosten volledig afhankelijk zijn van het aantal uren dat er aan wordt besteed zit is een SEO offerte afhankelijk van:

  • Aantal pagina’s – Omdat iedere pagina geoptimaliseerd moet worden is dat uiteraard tijdrovender bij een site met 40 pagina’s dan bij een site met 10 pagina’s / blogs
  • Aantal foto’s – Iedere foto moet (in iedere taal) geoptimaliseerd worden
  • Taalversies – bij bijvoorbeeld 3 taalversies moeten alle SEO werkzaamheden 3 x uitgevoerd worden
  • Waar staat de website nu – ranking op Google, Webmastertools, Sitemap, Content, Keywords etc en hoe staat het met de bezoekersaantallen (Google Analytics)
  • Content analyse – moet er nieuwe content geschreven worden in de vorm van blogs of pagina’s
  • Aantal overige vermeldingen naar de site. Hoe staat uw bedrijf op “derden” sites – is die vermelding actueel, klopt het webadres en email adres en zijn er foto’s (geoptimaliseerd beschikbaar)
  • Heeft uw bedrijf een volledige en goede Google bedrijfsvermelding
  • Hoeveel “inlinks” heeft u naar de website. Ook dit is een factor die belangrijk is in SEO

Waarom SEO uitbesteden aan WPW

SEO uitbesteden aan WPW wordt veelal om de volgende redenen gedaan:

  • Te weinig tijd binnen de organisatie om het zelf te doen
  • Te weinig kennis aanwezig om alle facetten van SEO goed te doen
  • Geen kennis van kwalitatieve linkbuilding
  • Geen kennis van Google producten en mogelijkheden binnen Google Analytics, Google Webmastertools, Google Bedrijfsvermelding (inc Posts, Events & Reviews)
  • Te weinig tijd voor optimale inzet Social Media
  • Hoge kosten aan Google adwords omdat de site organisch niet goed gevonden wordt

Het eerste punt – te weinig tijd – is wel de meest genoemde reden. Ondernemers willen ondernemen en zitten niet graag dagen achtereen achter een PC om hun website te optimaliseren. En dat is precies de reden dat klanten hun website laten optimaliseren door WPW. Die ondernemers begrijpen dat de investering in SEO ook inhouse tijd (en dus geld) kost en dat ze deze uren beter aan ondernemen kunnen besteden.

Stappenplan SEO

Bij WPW volgen we een stappenplan voor het optimaliseren van de website. Aan bod komt oa:

Keyword onderzoek

Een keyword onderzoek is essentieel voor er gestart wordt met pagina optimalisatie. Op welke keywords zoekt uw doelgroep uw diensten of producten en hoe ranked uw website (en uw concurrenten) op deze keywords. Het is aan te raden meerdere keywords per pagina in te zetten – dit helpt Google met het bepalen waar uw pagina over gaat en kan daardoor de pagina gemakkelijker indexeren. Via de gratis tool van Google Trends kunt u snel zien welke keywords u het beste kunt toepassen.

Short tail keywords

Voor deze pagina is bijvoorbeeld SEO een short tail keyword. Een keyword dat enorm veel (internationale) concurrentie heeft op Google, vandaar dat het aan te raden is ook gebruik te maken van

SEO Kosten Google Trends

Long tail keywords

Voor deze pagina bijvoorbeeld SEO kosten  waarbij en daarnaast ook gebruik gemaakt wordt van SEO pakkket, SEO uitbesteden etc. Allereerst beperken we hiermee al de internationale concurrentie door toevoeging van Nederlandse woorden maar ook is het verkeer op deze zoekopdrachten misschien wel lager maar wel specifieker en zal dus meer kans op conversie geven.

Pagina Optimalisatie

  • Bepalen belangrijkste keywords per pagina
  • Title en Meta description
  • Eerste alinea optimaliseren adhv Title & Meta
  • Content lang genoeg en interessant genoeg (met plaatjes en video’s)
  • Zoekmachine vriendelijke URL
  • Juiste gebruik van Heading (H1, H2 etc)
  • Leesbaarheid van de pagina
  • Keyword dichtheid en keyword synoniemen gebruik
  • Uitgaande links (naar eigen pagina’s – andere websites)

Google Webmastertool

Aanmelden website bij Google search console en verificatie

  • Bij webmastertools kun je de sitemap aanmelden zodat je Google laat weten welke pagina’s, blogs, portfolio’s, categorieen etc er op de website staan
  • Webmastertools geeft inzicht in je backlinks
  • Bij Webmastertools kun je de site checken op prestaties – 404 errors en pagina fouten
  • Check de website snelheid
  • Hoeveel pagina’s er zijn geindexeerd
  • Op welke onderwerpen Google je website weergeeft

Google kan uw website geheel niet vinden? Dan kan het zijn dat er een no-follow zit in de Robots.txt. Gebruik de gratis Robots.txt tester van Google om te kijken of dit het geval is.

Google Bedrijfsvermelding & Social Media

De vindbaarheid en ranking van uw website hangt ook af van de juiste informatie van uw Google bedrijfsvermelding en actieve social media bewerking.

Google Bedrijfsvermelding

  • Heeft u uw bedrijf al geclaimed op Google mijn bedrijf? (check dit door in te loggen op Google en dan te checken of u toegang heeft tot uw bedrijfsvermelding)
  • Download de notificatie app voor Android of iOs zodat u notificaties ontvangt op uw telefoon maar ook berichten van bezoekers kunt ontvangen.
  • Beantwoord vragen van bezoekers
  • Reageer op reviews
  • Maak gebruik van de opties Posts en Events voor het promoten van artikelen en evenementen op uw Google bedrijfsvermelding
  • Zorg voor correcte informatie en juiste openingstijden (tijdens feestdagen of bijzondere dagen kunt u afwijkende openingstijden vermelden)
  • Bent u een restaurant?  Voer uw menukaarten toe. Verleent u services – voeg deze dan ook toe
  • Voeg foto’s toe (interieur, logo, exterieur)